Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

راهنمای سفر به تبریز | بهترین زمان سفر به تبریز

در میان مقاصد گردشگری ایران، تبریز یکی از مقاصد بی نظیر است. این کلان شهری با تاریخ و فرهنگ عالی است که هم از ریشه های ایرانی و هم آذربایجانی آن تأثیر گرفته است. این بناها و اماکن تاریخی بسیاری را در خود جای داده است که برخی از آنها مانند بازار تبریز در سراسر جهان شهرت دارند. علاوه بر این، چهره‌های تأثیرگذار شهر در بسیاری از رویدادهای تاریخی مانند انقلاب مشروطیت ایران در بیش از صد سال پیش و اخیراً انقلاب اسلامی 1357 از بازیگران محوری بوده‌اند. در واقع تبریز یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های ایران است. تور تبریز که تورهای داخلی ایران به حساب می‌آید برای دریافت تصویری جامع از اهمیت تبریز در ایران امروزی و اماکن تاریخی و آثار فرهنگی فراوان آن، به راهنمای سفر به تبریز مراجعه کنید. 

کارهایی که باید در تبریز انجام دهید

در تبریز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و با توجه به ترجیحات خود، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید. بازدید از مقبره های مربوط به عصر آهن، خرید در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان با بیش از 5500 فروشگاه و لذت بردن از پیاده روی در کوه های رنگارنگ تبریز، تعداد کمی از فعالیت هایی است که می توانید در تبریز انجام دهید. شما می توانید اطلاعات مربوط به این فعالیت ها و بسیاری از فعالیت های دیگر را در راهنمای سفر به تبریز خود بیابید. تورهای سفارشی زیادی در ایران وجود دارد که به طور خاص برای کسانی طراحی شده اند که می خواهند از زمان خود در تبریز نهایت استفاده را ببرند.

آنچه در اطراف تبریز باید دید

تبریز شهری تاریخی و یکی از مهمترین مراکز فرهنگی ایران است. به این ترتیب، مکان‌های زیادی مانند ساختمان‌های تاریخی، مکان‌های تجمع اجتماعی و موزه‌ها در شهر وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. بازار تبریز، مسجد کبود، موزه قاجار، موزه آذربایجان، موزه عصر آهن و مقبراتوشعرا از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌باشند. برای فهرست جامع تر از آنچه در اطراف تبریز باید دید، لطفاً به راهنمای سفر تبریز خود مراجعه کنید.

خانه مشروطه تبریز

مشروطه خانه تبریز موزه ای است که به تاریخ انقلاب مشروطه ایران در سال های آغازین قرن بیستم روی داد. تبریز یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انقلابیون بود و بسیاری از حرکت‌های تأثیرگذار انقلاب از آنجا آغاز شد. بازرگانان شهر نقش محوری در انقلاب داشتند. جزییات زندگی این چهره های تاثیرگذار و نقش آنها در انقلاب در این موزه قابل مشاهده است. این بنا خود عمارتی است که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. پنجره ها و درهای رنگی، گچ بری های زیبا، و معماری باشکوه ساختمان، ارزش بازدید را دارد. با توجه به اهمیت این دوران در تاریخ کشور، در هر راهنمای سفر به ایران که مشاهده کردید، می توانید خانه مشروطه تبریز را بیابید.

ارگ تبریز

ارگ تبریز که به ارگ علیشاه نیز معروف است، ارگی است که قدمت آن به دوران ایلخانان در حدود هفت قرن پیش بازمی‌گردد. این بنا در ابتدا قرار بود مسجد باشد، اما در مراحل اولیه ساخت، نقشه ها تغییر کرد و به یک ارگ نظامی تبدیل شد. در طول جنگهای ایران و روسیه در سالهای آغازین قرن بیستم، در جریان انقلاب مشروطیت ایران و بعدها بار دیگر به عنوان دفاع در برابر نیروهای روس، صحنه بسیاری از رویدادهای مهم تاریخی بوده است.

خانه بهنام

خانه بهنام یکی از زیباترین عمارت های شهر تبریز به شمار می رود. یکی از آثار به جای مانده از اواخر دوره زند و اوایل دوره قاجار است. از یک کاخ زمستانی و یک کاخ تابستانی کوچکتر تشکیل شده است. این خانه مانند بسیاری دیگر از خانه های سنتی ایرانی دارای دو حیاط است که یکی برای استفاده شخصی و دیگری برای استفاده عمومی است. فضای داخلی با بسیاری از نقاشی های زیبا و نقاشی های دیواری تزئین شده است. در جریان بازسازی های اخیر، تعدادی نقاشی دیواری مینیاتور ایرانی کشف شد که از آن زمان در دست تعمیر هستند. امروزه بناها و محوطه آنها بخشی از دانشکده معماری تبریز است.

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار تبریز نام عمارت قدیمی معروف به املاک امیرنظام گروسی است که به موزه تبدیل شده است. امیرنظام گروسی نویسنده و دولتمردی در زمان قاجار بود که این خانه را در زمان ناصرالدین شاه قاجار بنا کرد. ساختمانی دو طبقه با حیاط و باغ و فواره خصوصی و عمومی است. تزئینات داخلی شامل پنجره ها و درها با شیشه های رنگی، گچ بری ها و آینه های منشوری است. یکی از ویژگی های جالب این بنا سرداب بزرگ آن با تزئینات و فواره های خاص خود است که در ماه های گرم تابستان به عنوان مکانی برای استراحت استفاده می شد. این موزه شامل بخش‌های مختلفی است که به سکه‌ها، ظروف چینی، ظروف فلزی، آلات موسیقی، سنگ‌کاری، سلاح‌ها، قفل‌ها، چراغ‌ها و بسیاری موارد دیگر اختصاص دارد.

موزه آذربایجان تبریز ایران

موزه آذربایجان تبریز ایران یکی از مهم ترین موزه های کشور است. مجموعه عظیم آن شامل مصنوعاتی است که قدمت آنها به دوران ماقبل تاریخ تا دوران مدرن باز می گردد. طبقه همکف به دوران باستان و پیش از تاریخ اختصاص دارد. انواع مجسمه ها، ابزار آلات و تزیینات سنگی و گلی که همگی هزاران سال قدمت دارند در این بخش یافت می شوند. آثار سفالی 7000 ساله ای که در تپه های اسماعیل آباد به دست آمده از مهم ترین آثار این موزه هستند. طبقه اول به دوره های اولیه تاریخی و اسلامی اختصاص دارد. مهم ترین آثار این بخش، مهرها و سکه های قدیمی است که قدمت برخی از آنها به دوران امپراتوری هخامنشیان می رسد. طبقه زیر زمین به دوره مدرن اختصاص دارد. مهم‌ترین قطعات این بخش در مجموعه‌ای از آثار مجسمه‌ساز مشهور ایرانی، احد حسینی گردآوری شده است.

موزه عصر آهن تبریز

موزه عصر آهن تبریز که در مجاورت مسجد کبود قرار دارد، در واقع یک مکان تاریخی است که سی و هشت قبر مربوط به عصر آهن در آن کشف شده است. اجساد دفن شده در گورها در افزایش دانش ما از عصر آهن بسیار مهم بوده است. نحوه قرار دادن آنها در قبرهایشان در موقعیت های جنین مانند و اشیایی که با آنها دفن شده اند مورد توجه باستان شناسان است. برخی از این گورها از جمله اشیاء و اسکلت‌های موجود در آن‌ها را می‌توان به همان شکلی که در ابتدا کاوش کرده بودند، در موزه دید.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز که به مسجد جهانشاه نیز معروف است، در زمان حکومت کارا کویونلولارها در پنج قرن پیش ساخته شد. هم نام و هم شهرتش را مدیون کاشی کاری های زیبای لازولی است که دیوارهایش را می پوشاند. متأسفانه، این تزیینات در طول سالیان از زمان ایجاد خود به دلایل طبیعی و دست ساز آسیب های قابل توجهی را متحمل شده اند. زمین لرزه قرن هجدهم به ویژه خسارت زیادی به این بنا وارد کرد، به طوری که گنبد مسجد فرو ریخت و به کلی ویران شد. با وجود این آسیب‌ها، شکوه و عظمت مسجد امروز نیز برای دوستداران زیبایی به راحتی قابل تشخیص و درک است.

از زیبایی‌های تبریز برای ما به اشتراک بگذارید....

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.